E-Dagang boleh dimaksudkan dengan perniagaan atau perdagangan yang menggunakan peralatan dan infrastruktur teknologi komunikasi dan maklumat sebagai medium untuk tujuan komunikasi dan juga transaksi.
Melalui konsep E-Dagang ini, masa kerja dan urusniaga menjadi lebih fleksibel, boleh memiliki organisasi/pejabat maya atau hanya beroperasi di rumah. Pasaran perniagaannya adalah lebih meluas iaitu serata dunia dan ianya berjalan 24 jam tanpa henti.
Selain itu, kaedah pembayaran di dalam bentuk baru ini (secara atas talian) ternyata amat murah dan mudah jika dibandingkan dengan kaedah pembayaran yang dibuat secara konvensional dan sekaligus mengurangkan keperluan kepada pengaliran wang tunai.
Sama seperti bentuk perniagaan konvensional yang ada sekarang, perniagaan melalui internet ini juga melibatkan antara dua pihak iaitu peniagaan dan pengguna. E-dagang terbahagi kepada 4 jenis iaitu :
1. Business-to-consumer (B2C) - Perniagaan ke Pengguna
2. Consumer-to-consumer (C2C) - Pengguna ke Pengguna
3. Business-to-business (B2B) - Perniagaan ke perniagaan
4. Consumer-to-business (C2B) - Pengguna ke perniagaan
t.kasih...boleh guna untuk jwb kuiz nanti...
BalasPadammacam mana nak aplikasikan e-commarce dalam syarikat petronas????
BalasPadam