I made this widget at MyFlashFetish.com.

07 Mac 2011

Resolusi Komputer


Untuk menentukan resolusi computer,beberapa standard telah dibangunkan.Empat standard yang biasa digunakan ialah SVGA,XGA,SXGA,dan UXGA.

v SVGA ialah singkatan Super Video Graphics Array ( Tatasusunan Supervideo Grafik ).Ia mempunyai resolusi minima 800 x 600 piksel.Beberapa tahun dahulu,SVGA ialah standard yang paling popular.Sekarang ia hanya digunakan pada monitor 15 inci.

v XGA ialah singkatan Extended Graphics Array ( Tatsusunan Lanjutan Grafik ).Ia mempunyai resolusi sehingga 1,024 x 768 piksel.XGA ialah standart yang popular sekarang,terutamanya dengan monitor 17 dan 19 inci.

v SXGA mewakili Super Extended Graphics Array ( Tatasusunan Superlanjutan Grafik ).Standard ini mempunyai resolusi 1,280 x 1,024 piksel.Ia popular dengan monitor 19 dan 21 inci.

v UXGA ialah singkatan Ultra Extended Graphics Array ( Tatasusunan Ultralanjutan Grafik ).UXGA merupakan standard yang terkini dan tinggi.Walaupun tidak sepopular penggunaanya seperti Monitor XGA dan SXGA,ia dijangka meningkat popularitinya secara dramatic tambahan lagi monitor 21 inci semakin luas penggunaanya.Monitor UXGA terutamanya digunakan bagi reka bentuk kejuruteraan peringkat tinggi dan senilukis grafik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan