I made this widget at MyFlashFetish.com.

01 Mac 2011

Jenis-jenis Operasi System

Operasi Sistem Bit-time:
Ini adalah sebuah operasi sistem multitasking yang bertujuan untuk mengeksekusi aplikasi real-time. operasi sistem real-time sering menggunakan algoritma penjadualan khusus sehingga mereka dapat mencapai sifat deterministik perilaku. Adapun tujuan utama dari operasi sistem real-time respon yang cepat dan dijangka mencapai sasaran. Mereka juga mempunyai-event driven atau corak time-sharing. Antara tugas-tugas sistem switch-event mengikut keutamaan mereka sementara sistem operasi time-sharing beralih pekerjaan berdasarkan pergerakan jam.

Operasi Sistem Multi-user dan Single-user:
Sistem operasi jenis ini membolehkan beberapa pengguna untuk mengakses sistem komputer secara serentak. Sistem Time-sharing boleh diklasifikasikan sebagai sistem multi-user kerana mereka membolehkan kita untuk mengakses beberapa pengguna ke komputer melalui perkongsian masa. sistem operasi Single-user, adalah berbeza dari sistem operasi multi-user, boleh digunakan oleh satu pengguna pada satu masa. Tapi untuk sebuah sistem operasi mirip UNIX, adalah mungkin bagi dua pengguna untuk login pada satu masa dan ini kemampuan OS membuatnya menjadi sistem operasi multi-user.

Sistem Operasi Multi-tasking dan Single-tasking:
Ketika sebuah program tunggal dijalankan pada satu masa, sistem ini dikumpulkan dalam sebuah sistem single-tasking, sedangkan dalam kes sistem operasi membolehkan pelaksanaan tugas dalam satu masa,ia akan di kelaskan sebagai sistem operasi multi-tasking.Koperasi multitasking semua bergantung kepada setiap proses bagi memberi masa untuk proses lain dengan cara yang ditetapkan. MS Windows sebelum Windows 95 digunakan untuk menyokong multitasking kooperatif.

Sistem Operasi Pembahagian:
Sistem operasi yang menguruskan sekumpulan komputer bebas dan membuat mereka dikenali sebagai satu komputer sistem operasi terbahagi. Pembangunan rangkaian komputer yang boleh dihubungkan dan saling berkomunikasi, memunculkan pengkomputeran teragih. Pengiraan agihan dilakukan pada lebih dari satu mesin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan