I made this widget at MyFlashFetish.com.

12 Mac 2011

Mengenali apa itu "Trojan horses"

Trojan Horses merupakan salah satu daripada 3 jenis malware yang biasa menyerang sistem komputer selain virus dan cecacing (worm).

"Digital Trojan Horse, as sneaky as in old Troy"

Mengetahui Sejarah Trojan Horse  
Nama Trojan Horse berasal dari sejarah Yunani Kuno dimana terjadi peperangan antara bangsa Yunani dengan Troy selama lebih dari 10 tahun. Penyusup dari Yunani dipanggil Sinon menawarkan hadiah Trojan yang berbentuk Kuda dari kayu berukuran besar dan berhasil meyakinkan Troy bahwa Kuda Kayu (Trojan) tersebut dapat memberi kekuatan abadi kepada bangsa Troy. Setelah Kuda Kayu tersebut masuk ke kota Troy, dengan tidak disangka telah banyak pasukan Yunani yang bersembunyi di dalamnya. Yunani berhasil melumpuhkan dan membakar habis kota Troy. Kisah tersebut mengilhami para hacker untuk menciptakan “penyusup” ke komputer orang lain yang disebut dengan Trojan Horse. Daniel Edwards dari National Security Agency (NSA) yang diakui mencetuskan istilah Trojan Horse untuk program jahat yang menyelinap dalam komputer mangsa. (detik.com,12/06/2008) 

"Don't be like the Trojans, don't open your gates to invaders"


Trojan Horse dalam dunia IT?
Trojan Horse (Kuda Troya) tidak sama dengan virus kerana ia tidak memiliki kemampuan untuk menggandakan dirinya. Walaubagaimanapun, Trojan Horse lebih berbahaya jika dibandingkan dengan virus. Trojan Horse biasanya dikemas dalam bentuk software yang mampu menarik minat pengguna komputer. Namun disebalik daya tarikan software tersebut, tersembunyi fungsi lain yang mampu merosakkan sistem komputer.Trojan biasanya merupakan program perosak dan program kendali. Contohnya kaHt, Back Orifice dan Netbus.
Apabila mangsa telah terkena salah satu dari program ini, si pengirim trojan dapat mengendalikan komputer mangsa dari jauh dengan membuka port-port tertentu dengan niat memusnahkan dari jauh.

Tahukah anda "screen saver waterfalls.scr" merupakan salah satu  jenis Trojan?????
Sila klik ke laman berikut untuk mengetahuinya ;
http://www.linux4windows.com/Articles/trojan_horse_software.html
Setelah mengetahuinya, tentu sekali kita perlu lebih peka dengan pelbagai jenis software atau program-program lain yang boleh diperolehi dengan mudah dan percuma melalui internet. Jadi, berhati-hatilah...!!

Pelajari bagaimana cara untuk membuang screen saver waterfall.scr dan jenis-jenis file yang berkaitan.
Sila klik link berikut ;
http://www.exterminate-it.com/malpedia/remove-ScreenSaver.Waterfalls



1 ulasan: