I made this widget at MyFlashFetish.com.

23 Januari 2011

Perkhidmatan Internet

Terdapat pelbagai perkhidmatan yang wujud di Internet.Empat jenis perkhidmatan yang paling lazim digunakan ialah Telnet,FTP,Gopher dan Web.


Telnet
Banyak komputer di Internet yang membenarkan anda menyambungdan menjalankan beberapa atur cara dengannya.Telnet ialah perkhidmatan Internet yang membantu anda bersambung kepada computer lain ( hos ) di Internet,dan log kepada komputer tersebut seperti ia berada di bilik berhampiran anda.Terdapat beratus komputer di Internet yang membenarkan capaian ini.Sesetengahnya membenarkan capaian terhad tanpa bayaran dan yang lain mengenakan bayaran.


FTP
Protokol pemindahan fail ( FTP ) ialah perkhidmatan Internet yang memindahkan fail.Banyak komputer di Internet yang membenarkan anda menyalin fail ke komputer anda.Ini dipanggil pemuatan turun.Anda juga boleh menggunakan FTP untuk menyalin fail daripada komputer anda kepada computer di Internet.Ini dipanggil pemuatan naik.


Gopher
Gopher ialah aplikasi perisian yang menyediakan fungsi gelintar dan capaian tapak komputer tertentu berasaskan menu.Pada asalnya ia telah dibangunkan di Universiti Minnesota pada tahun 1991.Tapak Gopher di Internet mempunyai komputer yang menyediakan menu menerangkan sumber yang ada dan memberi pautan terus kepada sumber tersebut.


Web
Perkhidmatan Internet yang mendapat perhatian utama pada hari ini ialah Web.Web ialah antara muka yang wujud di Internet.


Telnet Jalankan atur cara dari computer jarak jauh
FTP Muat naik dan muat turun fail
Gopher Menyediakan menu untuk sumber yang wujud untuk satu tapak komputer
Web Menggunakan antara muka multimedia untuk memaut sumber yang ada di
seluruh dunia

6 ulasan: